En liten fågel viskar i våra öron att det är dags för vår spänningsfyllda resa. Alla tre flyger upp ur sina sängar som om någon hällt glödande kol över oss. Rågflingegröten kokar kraftfullt i samklang med den varma chokladen, medan vi hjälps åt att hölja brödskivorna med Bregott-smör och Philadelphiaost med paprikasmak. I ett flyktigt ögonblick av kreativitet och entusiasm tillsätter vi även honung som grädden på moset. Det faller oss icke i smaken. Därför bestämmer vi oss för att slopa frukosten och ta med oss en rejäl påse morötter på färden.
I ett följetåg marscherar vi mot vårt färdmedel. Dock är det
inte vilket färdmedel som helst, utan ett alldeles speciellt sådant. Det kan
nämligen förflytta sig genom både tid och rum. En tidsmaskin. I någon annans
ögon ser det säkert ut som vilken smaragdgrön Volvo 740 som helst, men skenet
bedrar. En efter en sätter vi oss i bilens mjuka, malätna säten. Enligt
planerna sätter sig Joel i förarsätet och drar på sig det obligatoriska
säkerhetsbältet. Han lägger i backen för att därefter köra gasen i bott. Vi
dras med en oerhörd kraft bakåt och slukas av intet. Hela världen roterar så
att det knappt finns rum för en klar tanke, och vi spinner runt, runt ända
tills vi slungas iväg och kolliderar med marken någonstans långt borta. Har vi
kommit rätt?
Det första som fångar våra blickar när vi krälat ut ur
Volvon är en gigantisk sten med inristade blodröda runor. Omedelbart öppnar
Laura munnen och utbrister:
”Jag vet vad det står! Jag har tagit lektioner i runskrift
under mina många år i skolan.”
Annie drar fingrarna över runorna och blickar förundrat på
Laura. ”Vad betyder det här?”
”Nu ska ni få höra,” börjar Laura överlägset. ”Här står det ”Välkommen till Stykkishólmur. Här vakar
Oden.”
Joel ser konfunderad ut och får även ett framträdande
underbett, som han alltid får när han tänker. ”Men vad i hela fridens namn?
Vilket land befinner vi oss i?”
”Stykkishólmur ligger på Islands västkust. Jag skulle tippa
på att vi har rest till 1350-talet. Dock finner jag det förunderligt att en
asagud vakar över en kristen by…”
”Jag har en idé om var vi kanske kan få svar på våra
frågor!” utbrister Joel uppspelt.
Innan konversationen hinner nå längre, blir vi avbrutna av
att en mystisk skugga dyker upp, framflygande som om den legat vakande bakom
stenen.
”Det är en munk!” skriker Annie.
”Men Annie, du vet ju att jag inte tål choklad -” börjar
Joel.
”Nej, inte en sådan munk!”
fnyser Laura.
”Han ser ut som en dvärg.” konstaterar Annie.
”Var hälsad!” Munken hälsar glatt på oss alla.
Laura ser förvånat på munken. ”Talar du svenska?”
”I min ungdom reste jag över vida världen samman med min
fader, ty han i sin levnads dagar var en svensk viking. Han min mor mötte på en
handelsresa här i landet. Emellertid försvårade hans
bristande storlek deras
äktenskap.” Han skrattar till i självironi. ”Mitt namn är Bjartur, och eder äro
hjärtligt välkomna på lingonlimpa och mjöd i min enkla boning.”
Vi vandrar längs stigar i skogen, förbi havet och fält med
runstenar. Vi presenterar oss för Bjartur och berättar vart vi kommer ifrån och
varför vi är här. Han lovar att hjälpa oss med vårt uppdrag så fort vi nått
fram till hans hem. Vandringen pågår i vad som känns som en evighet. Bjartur
verkar kunna gå utan problem, medan vi besväras av skoskav. Munken förundras
över våra plåster som vi täcker över skoskaven med. Han ställer fascinerat
frågor om vårt hemland och vår tid. Just när det börjat mörkna upptäcker vi en
liten ljusgnista borta på en kulle. Det visar sig att det är Bjarturs hem – ett
stenhus. Vi möter hans underbara familj bestående av hustrun Sigurd och hans
tre små dvärgbarn. Så fort vi hälsat på alla och satt oss ner runt träbordet i
skenet från elden försvinner munken plötsligt. Sigurd kommer spatserande längs golvet
med lingonlimpa och en kanna mjöd i händerna. Strax efter följer munken själv.
”Ni förefaller intresserade. Det råkar inte vara så att ni
känner till diktsamlingen Eddan?”
”Det är min favoritbok!” säger Joel. ”Har Ni läst Den Höges Sång måntro?”
”Min käre far läste alla dikter i Den Höges Sång för mig när
jag satt i hans knä som liten. Han brukade förklara för mig vad som menades med
dem. Han sa alltid att man bör söka efter en djupare mening i allt man hör, ser
och läser. Det råkar även förefalla sig så att det var han som samlade ihop
dem.”
”Har Ni någon favoritvers i hela samlingen?”
Munken Bjartur stirrar utan att se rakt framför sig, försatt
i djup tanke. Till slut bryter han sin trans och talar om:
”Hm… Det måste nog vara min faders favorit: Allt för mycket talar, den som aldrig tiger.
Av ord med ingen mening, hastig tunga som ej hålles i styr, ofta sig i ofärd
pratar.”
Annie undrar varför det är hans favoritdikt.
”Alltför många män låter orden flöda utan att tänka på vart
floder leder. Det påminner mig om en annan vers som talar om ord och dess
flödes följder. För de ord, som till
andra man sagt, ofta man bittert får böta. Den sade min far som visdomsord
till mig i min ungdom. Han ville att jag skulle vakta min tunga får att slippa betala
dyrt för det jag yttrat.”
Vi diskuterar kring detta ämne en stund och kommer fram till
att dessa dikter håller än i vår tid. Det är ju fortfarande så att man inte
kommer långt i livet genom att slänga ur sig en massa onödiga ord. Däremot kanske det förr var så att man kunde straffas hårdare för sina handlingar - och kanske även för sina ord, om man väljer fel tid och plats att säga dem. Exempelvis har vi ju inte dödsstraff längre, åtminstone inte i Sverige.
Sedan berättar Annie om en annan vers.
Sedan berättar Annie om en annan vers.
”Jag har särskilt fattat tycke för en vers som jag tänker på
när jag dricker Arlas mjölk: Arla stiger
upp, den som äga vill, en annans egendom eller liv. Sällan liggande ulv ett
lårstycke får, eller sovande seger. Det är viktigt att arbeta hårt och
sträva efter framgång genom slit! Man vinner ingenting genom att ligga på
latsidan.”
”Det har du mycket rätt i, unga mö. Ni är vis.” nickar
Bjartur.
Nu leder samtalet till en väldigt utvecklande stund för oss alla. Vi försöker jämföra lite kring hur det är att leva och arbeta i våra skilda världar. Sådant är ofta svårt att se när man är i smeten, så att säga, men dessa nya människors perspektiv hjälper oss på vår väg till förståelse och insikt. Det verkar vara så att det vanliga folket under medeltiden var tvungna att slita fruktansvärt mycket för att överleva. Under vår tid behöver vi naturligtvis också slita, om än inte på samma sätt. Vi i industriländerna kan ofta få mycket hjälp och bidrag om det inte går så bra för oss. Det äldre samhället verkar inte ha riktigt lika hög grad av förståelse för olika individer eller värdet hos var och en av oss. Vilken samhällsklass man tillhörde betydde mer än hur man var som person. Bjartur som dvärg får själv utstå en del hot och diskriminering. Dock existerar ju litteratur som beskriver allt från det vardagliga bondelivet till vikingafärder och blodiga släktfejder.
Ämnet ebbar ut i en salig tystnad som avbryts av Laura.
Nu leder samtalet till en väldigt utvecklande stund för oss alla. Vi försöker jämföra lite kring hur det är att leva och arbeta i våra skilda världar. Sådant är ofta svårt att se när man är i smeten, så att säga, men dessa nya människors perspektiv hjälper oss på vår väg till förståelse och insikt. Det verkar vara så att det vanliga folket under medeltiden var tvungna att slita fruktansvärt mycket för att överleva. Under vår tid behöver vi naturligtvis också slita, om än inte på samma sätt. Vi i industriländerna kan ofta få mycket hjälp och bidrag om det inte går så bra för oss. Det äldre samhället verkar inte ha riktigt lika hög grad av förståelse för olika individer eller värdet hos var och en av oss. Vilken samhällsklass man tillhörde betydde mer än hur man var som person. Bjartur som dvärg får själv utstå en del hot och diskriminering. Dock existerar ju litteratur som beskriver allt från det vardagliga bondelivet till vikingafärder och blodiga släktfejder.
Ämnet ebbar ut i en salig tystnad som avbryts av Laura.
”Fanns det någon inspirerande dikt som din far använde för
att ta sig igenom sina långa vikingafärder? Jag kan tänka mig att han behövde
motivation för att vara en bra människa och hålla sig på rätt väg.”
”Jag råder dig
Loddfavner, men råd må du taga; du får fördel, om du följer dem, de bli goda
att begagna. En elak man du aldrig låte höra, vad otur dig hänt; ty av en elak
man du aldrig får för lämnat förtroende lön.”
”Där sa du något!” utbrister Joel. ”Det slår mig hur många
av dessa medeltidsskrivelser som stämmer än i vår tid. Elaka människor får ofta
svårigheter i sin livsgång, som till exempel kan man bli inlåst i fängelse för
resten av sitt liv om man inte försöker vara en god man. Detta leder mig till
ytterligare en dikt om livet. Dock handlar den snarare om att man inte ska lita
på vem som helst: ”Ovis man tror alla
vara vänner som vänligt le; när på tinget han kommer, det ter sig klart, att få
hans talan föra.”
”Åh vilken vacker dikt!” säger Annie.
”Åh vilken vacker dikt!” säger Annie.
”Ja, det må jag säga.” instämmer Bjartur.
”Solen kom från söder
i sällskap med månen på höger hand över himlaranden. Solen ej visste, var salar
hon hade. Månen ej visste, vad makt han hade. Stjärnorna ej visste, var de
skimra skulle.”
Efter några mjödklunkar för många startas en livlig
diskussion om vad dikten i själva verket betyder. Egentligen håller vi med
varandra på alla områden, men ändå slår det gnistor när vi argumenterar och
lägger fram våra perspektiv och tankar. Det vi kommer fram till är att solen
symboliserar det bra, ljuset i mörkret som medeltiden brukar förknippas med. Medeltiden
är som en mörk natt mellan två ljusa dagar, säger vi som kommer från framtiden.
Bjartur berättar att hans egen far avled i digerdöden, som så många andra. Digerdöden
och det faktum att folk inte fick behålla sin asatro är två mörka fläckar i
många människors existens under en lång tidsperiod. Bjartur viskar att han inte
riktigt vet vad han ska tro på längre. Kristendomens slöja har under medeltiden
börjat överskugga alla andra filosofier.
När digerdöden nämns får det oss att tänka på epidemier och pandemier i modern tid och hur det har påverkat och fortfarande påverkar vårt samhälle. På medeltiden hade man ju inte de mediciner, kunskaper och resurser som vi har på 1900-2000-talet. Trots att en stor del av jordens befolkning dog i digerdöden är antalet människor som avlidit i till exempel aids och malaria också oerhört stort. Hur kan dessa sjukdomar ha influerat litteraturen? Eftersom de uppenbarligen har påverkat människorna måste det ju i sin tur ha påverkat texterna som människorna skrev. Förmodligen har det utgivits en hel del medicinsk litteratur, men även andra typer av skrifter. Kanske skönlitteraturen? Även om både medeltiden och dagens samhälle av många ses som hemska och mörka på flera sätt, verkar ändå modern litteratur något ljusare och mer varierad. Variationen i språk, stil och perspektiv idag beror nog på att man jämfört med under nordisk medeltid har bättre koll på vad som sker i omvärlden och individernas olikheter. Medier fanns inte på samma sätt förr - Bjartur har inte ens någon aning om vad medier är.
När digerdöden nämns får det oss att tänka på epidemier och pandemier i modern tid och hur det har påverkat och fortfarande påverkar vårt samhälle. På medeltiden hade man ju inte de mediciner, kunskaper och resurser som vi har på 1900-2000-talet. Trots att en stor del av jordens befolkning dog i digerdöden är antalet människor som avlidit i till exempel aids och malaria också oerhört stort. Hur kan dessa sjukdomar ha influerat litteraturen? Eftersom de uppenbarligen har påverkat människorna måste det ju i sin tur ha påverkat texterna som människorna skrev. Förmodligen har det utgivits en hel del medicinsk litteratur, men även andra typer av skrifter. Kanske skönlitteraturen? Även om både medeltiden och dagens samhälle av många ses som hemska och mörka på flera sätt, verkar ändå modern litteratur något ljusare och mer varierad. Variationen i språk, stil och perspektiv idag beror nog på att man jämfört med under nordisk medeltid har bättre koll på vad som sker i omvärlden och individernas olikheter. Medier fanns inte på samma sätt förr - Bjartur har inte ens någon aning om vad medier är.
Efter några minuters avsked börjar vi så smått röra oss ut
genom dörröppningen och bort till Volvon. Hemresans samtalsämne kretsar kring
allt nytt vi lärt oss och varit med om, samt det avlagda löftet om att
återvända för att hälsa på dvärgmunken Bjartur och hans familj igen.
Skillnaderna mellan upplysningstiden och medeltiden i Norden är många, både gällande samhället och litteraturen! Under upplysningstiden förespråkades förnuft och vetenskap både i samhället men det var också detta som litteraturen handlade om, under medeltiden var det istället framförallt kyrkan och riddarna som var i fokus inom litteraturen. De mest relevanta skillnaderna mellan upplysningen och medeltiden är vetenskapen samt kritiken mot kyrkan! Under upplysningen kriterades kyrkan för kränkning av den fria människan istället för att hyllas som den gjordes under medeltiden.
SvaraRaderaDet är stor skillnad på epokerna, upplysningstiden och medeltiden. Under upplysningstiden var det förnuftet som var viktigast, man ifrågasatte även kyrkan som var viktiga faktorer under medeltiden. Under upplysningen pratade man mycket om att man ville få människorna att tro på sina egna idéer och bryta sig loss från kyrkans järngrepp – någonting som aldrig skulle sagts under medeltiden!
Texterna ”Eddan” och ”Ett anspråkslöst förslag” skiljer sig åt då den förstnämnde är en diktsamling och den andra är en debattartikel skriven med ironi. Den största skillnaden med texterna är just deras syfte, diktsamlingen är som små tips om livet där läsaren själv får tolka de små versernas innehåll medan ”Ett anspråkslöst förslag” har ett konkret budskap och syfte att väcka reaktion gällande den rådande hungersnöden på Irland – texten är samhällskritisk.
Ni har skrivit en bra och påhittig inledning och över lag en intressant text. Bristfällig svenska på vissa ställen men oftast bra. Ni har analyserat verserna på ett bra sätt och fått med det i texten! /Upplysningsgruppen
Vid en direkt jämförelse av medeltiden och romantiken finner man många skillnader. Under romantiken var det känslor, drömmar och fantasi som präglade den blomstrade litteraturen. Medeltiden å andra sidan, uppfattas ofta som en mörk period med få bevarade litterära verk. Runskrift var vanligt förekommande, men istället för att skriva långa gripande berättelser, skrev man ofta kort om avlidna män. Däremot förekom även andra typer av skrifter, t ex. uppkom både noveller och romaner under medeltiden. Under medeltiden hade kyrkan och överheten stor makt över litteraturen, medan det under romantiken rådde stor frihet inom detta område. Under medeltiden fokuserade man mycket på sin tro och att denna präglade människornas liv syns tydligt i den bevarade litteraturen.
SvaraRaderaDe sex dikterna ur den poetiska Eddan präglas av gudomliga och mytologiska motiv. Det förekommer många visdomsord, såsom att man ska vara noga med vad man yttrar och att man ska slita för belöning. Gemensamt för dikterna ur den poetiska Eddan och Frankenstein, texten vår grupp analyserade, är att naturen används för att bygga upp olika stämningar. I texten nämner ni att solen till exempel användes för att beskriva stunder av lycka, vilket den gör också i Frankenstein. Vi kan också tänka oss att naturen används på detta sätt i många andra medeltida dikter. Att dikterna pekar på det gudomliga visar på att man under medeltiden i norden, precis som under romantiken, inte fokuserade på vetenskapen utan tog undflykt i det heliga, i det mäktiga och i fantasin. Språket som används i dikterna är av forntida slag och känns mer främmande än det Shelley använder i sitt verk. Gemensamt för texterna är också deras förmåga att väcka frågor. Precis som Shelley vill få oss att ifrågasätta samhället så får dikterna oss att ifrågasätta livet och ens gärningar.
Vi tycker att ni har skött er bra, men att er text överlag är väldigt osammanhängande och ostrukturerad! Ni har med många bra element och slutsatser, men ofta är dessa alltför outvecklade och kortfattade, så att man som läsare inte förstår ert motiv. Det hade varit intressant om ni hade jämfört de olika dikterna och funnit gemensamma/skiljande drag för dem.